Thursday, August 11, 2011

M a s a k . S e n d i r i . V S . B e l i . D i . B a z a r


Bulan puasa kali nie saye agak tak bernafsu untuk makan bermacam jenis juadah. Kali nie saye lebih gemar nak memasak sendiri juadah untuk berbuka puasa. Bila berkerja shif siang pun ke bazar ramadhan cuma beli satu jenis makanan pastu air buat sendiri kat balai, kalau tak air jagung, air teh tarik tulah menu wajib bila berbuka. Tak macam dulu2 nampak sedap je beli makan tak seberapa pun.

Hari tu da tertengok rancangan masakan "ketuk-ketuk ramadhan" kat tv1, kena plak dia masak lala sweet sour dalam hati terus rase nak cuba buat masakan tu. Cari lala kat pasar basah presint8 takda plak, nak pegi pasar borong terasa malas jadi tangguh dulu nak masak lala sweet sour tu beli ikan tongkol putih buat masak kicap je, tu pun dah buat saye berselera untuk menjamu selera waktu berbuka. Senang nak masak pastu sedap kena plak air tangan sendiri yang masak.

Bila ke bazar ramadhan saye bukan nak membeli sangat, pusing dua tiga kali kat bazar sampai penjaja panggil abg bomba mari la beli kat sini. Nak cuci mata pun bukan gak kena jaga mata kalau tak penat je puasa sampai ke petang.huhu.... singgah ke bazar nie nak cari ilham untuk masakan saye yang seterusnye, beli nasi dagang teringat nak wat nasi dagang, bila tengok resipi kat tenet agak remeh rupanyer nak wat nasi dagang jadi tu pun tangguh jugak. At last kelmarin saye masak pajeri terung je, 1st time cuba masak pajeri ingat nak masak pajeri nenas tapi isteri tak makan nenas jadi tukar pada terung. Masak pajeri takda la susah sangat, nasib baik jadi cuma terlebih santan jadi kuah pekat sikit.hehe...

Seronok la masak sendiri, nak kata jimat tu tak jugak tapi rasa kepuasan makanan yang kita masak tu lebih sikit dari kita membeli dibazar atau mana2. kalau tak sedap pun jadi sedap, haha....

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...