Tuesday, August 16, 2011

C i t e r . P a s a l . K e k e l u a r g a a n


Hari nie saye menghadiri perhimpunan bulanan jabatan2 kerajaan negeri selangor di bangunan S.U.K. Shah alam. Dalam masa tu jugak ada pelancaran kibar jalur gemilang. Seawal pukul 7 pagi lagi saye dah menapak di sana untuk memeriahkan acara tersebut + dengan rase ngantuk tak terbendung saye redah jua.

Ape yang saye nak cerita kali nie pasal amanat MB selangor kepada semua hadirin yang menarik perhatian saye untuk mendengarnye. Beliau mengatakan kenape terjadinya rusuhan di England, puncanya masalah kekeluargaan. Kenape masalah keluarga boleh jadi rusuhan plak? kalau fikir dalam2 memang ada betul fakta tu. Dikebanyakkan negara maju sebuah institusi kekeluargaan tidak begitu penting ada yang terabai, dilupakan, dan tidak dihiraukan. Bila anak2 yang perlukan kasih sayang dan bimbingan dari keluarganye tetapi tidak dihiraukan kepada siapa agaknyer mereka nie nak bergantung dan mengadu nasib. Pabila keluarga yang sibuk dengan urusan masing2 tanpa mempedulikan hal dirumah ape jadi pada anak2 yang berada dirumah? Rasenyer tak salah anak2 kita kalau mereka nie tiba2 memberontak dengan melakukan rusuhan dengan merosakkan harta benda, membakar dan mencuri yang mungkin bukan satu kebiasaan pada mereka. Jadi hal sedemikian sepatutnyer menjadi pengajaran berguna pada kita semua yang betapa pentingnyer keluarga. Keluarga bukan cuma dirumah malah ditempat kerja dan komuniti kita jugak. Semangat kekeluargaan memang patut diterap pada semua sebelum ia luput dalam masyarakat kita sendiri.
Itulah serba sikit antara amanat yang disampaikan untuk jadi renungan dan amalan kita bersama.

Masih lagi cerita pasal keluarga tapi kali nie di jepun plak. menurut laporan weirdasianews.com seorang bapa membiarkan anaknya yang berusia  2 tahun 10 bulan mati kelaparan akibat bapanyer lebih pentingkan seekor kucing daripada memberi anaknya makan, kenape hal nie boleh terjadi? canggih sungguh pemikiran bapa tu bila melakukan perkara tersebut. Dibiarkan mencari makanan sendiri dengan memakan apa saja yang boleh dicapai anak tersebut seperti cebisan lampin, najis kucing, plastik dan kertas menjadi hidangan anak malang tersebut. Saye sendiri merasakan itu perbuatan yang sangat kejam kepada seorang anak yang sepatutnyer mendapat pelindung dan jagaan dari seorang bapa.

Saye harap perkara tersebut tak akan terjadi dinegara kita, saye nak berpesan pada diri sendiri dan kawan supaya tidak lupa siapa kita didunia nie, pentingnyer keluarga dalam kehidupan. Cuba bayangkan kita hidup sendiri tanpa sesiapa didunia nie, apa nak jadi agaknyer? fikir la same2 yer.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...