Tuesday, March 29, 2011

c a r a . m e n g e l a k . u n d i . r a h s i a . a n d a . d i k e t a h u i

Kepada semua rakyat Malaysia

Selama ini aku dengar ramai Cikgu, Polis , Askar dan kakitangan kerajaan TAKUT nak undi pembangkang kerana kata mereka;

"Undi aku boleh dikesan. Kalu aku undi parti lain nahas aku"

Aku lama juga terfikir camne depa detect undian yang sepatutnya rahsia. Didalam video dibawah segala teknik keji ini terbongkar. Secara nutshellnya bila mengundi pastikan;

1. Tiada catitan dilakukan ditepi senarai pemilih. Pegawai petugas hanya boleh memamgkah nama ada. Jika ada anda boleh membantah

2. Pada kertas undian juga tiada catitan boleh dilakukan. Kerap kali nombor IC anda diletakkan dibelakang kertas undian. This makes tracking your votes easier

Jangan jadi mangsa politik kejam. Ketahui hak anda ketika mengundi.



k r e d i t : b l o g s e r i u s.b l o g s p o t.c o m

Sunday, March 27, 2011

S u p e r m o o n . A r o u n d . W o r l d

Pada hari Sabtu yang lepas, umat manusia seluruh dunia dapat melihat Supermoon di tempat masing-masing. Apa itu Supermoon? Supermoon kali terakhir telah berlaku 18 tahun yang lepas, di mana bulan dapat dilihat lebih besar dari saiz biasa kerana ia berada pada jarak yang lebih dekat dengan bumi.
Tapi di Malaysia, walaupun saiznya besar tapi tetap kecil dibandingkan dengan negara-negara lain. Lagi gambar-gambar Supermoon diseluruh dunia.
     Sumber : Mediamalaya.com

                                                                                        


g e m p a . b u m i . h a m p i r i . k i t a


Kekerapan kejadian gempa bumi sejak beberapa tahun kebelakangan ini dipercayai mengakibatkan kedudukan titik gempa di Sumatera, Indonesia beralih dan semakin menghampiri Malaysia.
Pakar geologi, Profesor Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hasan berkata, beliau tidak menolak kemungkinan itu kerana titik gempa biasanya akan mengalami pergerakan sebanyak satu sentimeter setahun jika gempa bumi kerap berlaku di sesebuah kawasan.
Beliau berkata, hakikat tersebut terbukti apabila penduduk negara kini semakin kerap merasai kesan gegaran gempa bumi yang berlaku di negara-negara sekitar rantau ini berbanding sebelum ini.

Wednesday, March 23, 2011

n a f s u . y a n g . s o m b o n g



Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama menceritakan bahwa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal mengadaplah engkau."

 Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T., kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :
 "Wahai akal berbaliklah engkau!", lalu akal pun berbalik.

Kemudian Allah S.W.T. berfirman lagi yang bermaksud : "Wahai akal! Siapakah aku?".
 Lalu akal pun berkata, "Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah."

Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau."

Setelah itu Allah S.W.T menciptakan nafsu, dan berfirman kepadanya yang bermaksud :
 "Wahai nafsu, mengadaplah kamu!". Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri.

 Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?".
 Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."

Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya.
Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :
"Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau."

Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu' selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?".

Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata, " Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah tuhanku."

Dalam kitab tersebut juga diterangkan bahwa dengan sebab itulah maka Allah S.W.T mewajibkan puasa.

Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahwa nafsu itu adalah sangat jahat oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu itu, jangan biarkan nafsu itu mengawal kita, sebab kalau dia yang mengawal kita maka kita akan menjadi binasa.


Wallahu'alam.

g e m p a . b u m i . d i . j e p u n . u b a h . p a k s i . b u m i



Gempa bumi  @ Earth Quake @ 地震(じしん)Jishin @ زلزال  zil zaalun kuat yang melanda Jepun dilaporkan begitu berkuasa sehingga mengubah bentuk persisiran negara itu dan menganjak paksi bumi. Menurut saintis Amerika Syarikat dan Itali, gempa itu bukan sahaja menyebabkan sebahagian daripada tanah bergerak hampir 2.5 meter tetapi juga menganjakkan bumi daripada titik paksi sekurang-kurangnya 8-10 sentimeter ke timur.

Selain itu, gempa terkuat yang pernah melanda Jepun itu turut mempercepatkan pusingan harian bumi sebanyak 1.6 mikrosaat pada hari kejadian. Profesor dari Universiti Tokyo, Satoko Oki berkata, Gempa bumi sekuat itu yang disebabkan pergerakan lantai bumi di bawah laut hanya berlaku sekali setiap 1,000 tahun.

Banyak bencana alam (banjir, letusan gunung berapi, gempa bumi, salji melampau, panas melampau dll) berlaku sejak akhir-akhir ini menimbulkan pelbagai persoalan, mungkinkah usia dunia sudah hampir ke penghujungnya. Semakin banyak musibah dan malapetaka yang mengakibatkan huru hara dan kesengsaraan.  Sehebat mana pun manusia tidak akan mempu melawan kuasa Tuhan. Sekali lagi takziah pada yang terlibat dengan bencana ini, semoga terus tabah dan sabar.

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka". (H.R Muslim)


Renung-renungkan dan selamat beramal. 


-Sumber: Sinar, Berita Harian


Monday, March 21, 2011

k e s a n . r a d i a s i . n u k l e a r . p a d a . m a n u s i a

Pendedahan radiasi berukuran 100 Rems akan merosakkan sistem peredaran darah menyebabkan sel limfosit darah akan berkurangan. Simptom awal selesema.
Pendedahan kepada radiasi berukuran 200 Rems ke atas menyebabkan keguguran rambut dengan cepat, kerosakan saluran usus yang mengakibatkan mual, muntah dan cirit-birit. Pada kekuatan ini, radiasi boleh menyebabkan kerosakan saluran peranakan.


Radiasi nuklear berukuran 1,000 hingga 5,000 Rems mengakibatkan kerosakan kepada pembuluh darah dan boleh menyebabkan jantung gagal berfungsi dan kematian.
Pendedahan langsung kepada radiasi berukuran lebih 5,000 Rems akan menyebabkan sel otak rosak, selain membunuh sel saraf dan merosakkan pembuluh darah dalam jantung.
Dalam jumlah tertentu, iodin radioaktif boleh merosakkan sebahagian atau seluruh bahagian kelenjar tiroid yang mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.
Menurut data kesan pengeboman bom atom di Nagasaki dan Hiroshima menunjukkan mangsa cuma bertahan selama 10 tahun dan berdepan risiko jangka panjang seperti leukemia dan barah limfoma.

Sinaran radiasi eksposur kesan pada Kesihatan Manusia

Meskipun dosis hanya 25 Rems menyebabkan beberapa perubahan dikesan dalam darah, dosis untuk hampir 100 Rems biasanya tidak langsung kesan berbahaya. Dosis di atas 100 Rems menyebabkan sinaran tanda-tanda pertama penyakit termasuk:
mual
muntah
sakit dalam kepala
beberapa kehilangan sel darah putih
kayap - kulit akan melembung seperti terbakar, kesan dari tindak balas pusingan radiasi dalam badan.

Dosis 300 Rems atau lebih menyebabkan rambut rontok sementara, tapi juga membahayakan dalaman yang lebih penting, termasuk kerosakan pada sel-sel saraf dan sel-sel yang melapisi saluran pencernaan. Parah kehilangan sel darah putih, yang merupakan pertahanan utama tubuh terhadap jangkitan, membuat korban radiasi sangat rentan terhadap penyakit. Sinaran juga mengurangkan pengeluaran platelet darah, yang membantu pembekuan darah, sehingga korban penyakit radiasi juga terdedah kepada pendarahan. Separuh daripada semua orang yang mengunjungi kawasan sampai 450 Rems mati, dan dosis sebesar 800 Rems atau lebih yang selalu fatal. Selain gejala yang disebutkan di atas, orang-orang ini juga menderita daripada demam dan diare. Saat ini belum, tidak ada rawatan yang berkesan - sehingga kematian berlaku dalam dua hingga empat belas hari.

Pada saatnya, untuk mereka yang selamat, penyakit-penyakit seperti leukemia (kanser darah), kanser paru-paru, kanser tiroid, kanser payudara, dan kanser organ lain boleh muncul kerana radiasi yang diterima.






S y u r g a



Berikut ini nama-nama Syurga serta tingkatan dan calon-calon penghuninya.
1. Syurga Firdaus
Syurga Firdaus diciptakan oleh Allah SWT dari emas. Tentang calon penghuninya dijelaskan dalam surat Al Mu’minun ayat 1-11, yanag ertinya sebagai berikut:
“Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman. (iaitu) orang-orang yang khusyu dalam shalatnya. Dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna. Dan orang-orang yang menunaikan zakat. Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas. Dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah (yang dipikulnya) dan janjinya. Dan orang-orang yang memelihara solatnya. Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. (Yakni) yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.” (al-Mu’minun:1-11)
2. Syurga ‘Adn
Syurga ‘Adn diciptakan oleh Allah SWT dari intan putih. Calon penghuni Syurga ‘Adn antara lain:
- Orang yang bertakwa kepada Allah SWT.
“(iaitu) Syurga ‘Adn yang mereka masuk ke dalamnya, mengalir di bawahnya sungai-sungai, di dalam Syurga itu mereka mendapat segala apa yang mereka kehendaki. Demikianlah Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertakwa. (iaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): “Salaamun alaikum, masuklah kamu ke dalam Syurga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan.” (An-Nahl:30-31)
- Orang yang benar-benar beriman dan beramal soleh.
“Dan barangsiapa datang kepada Tuhannya dalam keadaan beriman, lagi sungguh-sungguh telah beramal soleh, maka mereka itulah orang-orang yang memperoleh tempat-tempat yang tinggi (mulia). (iaitu) Syurga Adn yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, mereka kekal di dalamnya. Dan itu adalah balasan bagi orang yang bersih (dari kekafiran dan kemaksiatan).” (Thaha:75-76)
- Orang yang banyak berbuat baik.
“Kemudian Kitab itu Kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada (pula) yang lebih cepat berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu adalah kurnia yang amat besar. (Bagi mereka) Syurga Adn, mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka di dalamnya adalah sutera.” (Fathir:32-33)
- Orang yang sabar, menginfakkan hartanya dan membalas kejahatan dengan kebaikan.
“Dan orang-orang yang sabar kerana mencari keridhaan Tuhannya, mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik). (iaitu) Syurga Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh dari bapak-bapaknya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu.” (Ar Ra’d:22-23)
3. Syurga Na’im
Syurga Na’im diciptakan oleh Allah SWT dari perak putih. Calon penghuninya adalah orang-orang yang benar-benar bertakwa dan beramal soleh. Sebagaimana firman Allah SWT:
“Sesungguhnya bagi orang-orang yang bertakwa (disediakan) Syurga-Syurga yang penuh kenikmatan di sisi Tuhannya.” (Al-Qalam: 34)
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, bagi mereka Syurga-Syurga yang penuh kenikmatan” (Luqman :8)
“Kekuasaan di hari itu ada pada Allah, Dia memberi keputusan di antara mereka. Maka orang-orang yang beriman dan beramal soleh adalah di dalam Syurga yang penuh kenikmatan.” (Al-Hajj:56)
4. Syurga Ma’wa
Syurga Ma’wa diciptakan oleh Allah SWT dari zamrud hijau. Calon penghuninya adalah:
- Orang-orang yang benar-benar beriman dan beramal soleh.
“Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka bagi mereka Syurga-Syurga tempat kediaman, sebagai pahala terhadap apa yang telah mereka kerjakan.” (As-Sajdah:19)
- Orang-orang yang takut pada kebasaran Allah SWT dan menahan diri dari hawa nafsu buruk. “Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggal (nya).” (An-Nazi’at:40-41)
5. Syurga Darussalam
Syurga Darussalam diciptakan oleh Allah SWT dari yakut merah. Calon penghuninya adalah orang-orang yang kuat iman dan islamnya, mengamalkannya ayat-ayat Al-Quran dalam kehidupan sehari-hari serta mengerjakan amal soleh lainnya kerana Allah SWT. Firman Allah SWT: “Bagi mereka (disediakan) darussalam (Syurga) pada sisi Tuhannya dan Dialah Pelindung mereka disebabkan amal-amal soleh yang selalu mereka kerjakan.” (Al-An’am:127)
6. Syurga Darul Muqamah
Syurga Darul Muqamah diciptakan oleh Allah SWT dari permata putih. Calon penghuninya adalah orang-orang yang melakukan banyak kebaikan. Firman Allah SWT: “Dan mereka berkata:” Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan dukacita dari kami. Sesungguhnya Tuhan kami benar-benar Maha Pengampun. Yang menempatkan kami dalam tempat yang kekal (Syurga) dari kurnia-Nya; di dalamnya kami tiada merasa lelah dan tiada pula merasa lesu “. (Fathir :34-35)
7. Syurga Al Maqaamul
Syurga Al Maqaamul adalah Syurga yang diciptakan oleh Allah SWT dari emas. Calon penghuninya adalah orang-orang yang sangat beriman (muttaqien), iaitu yang benar-benar bertakwa kepada Allah SWT. Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada dalam tempat yang aman.” (Ad-Dukhan:51)
8. Syurga Khuldi
Syurga Khudli adalah Syurga yang diciptakan oleh Allah SWT dari marjan merah dan kuning. Calon penghuninya adalah orang-orang yang taat menjalankan perintah Allah SWT dan menjauhi segala larangan-Nya. Firman Allah SWT: “Katakanlah:” Apa (azab) yang demikian itukah yang baik, atau Syurga yang kekal yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa? Dia menjadi balasan dan tempat kembali bagi mereka.” (Al-Furqan:15)
Wallahualam

b e l o n . p a n a s . d i . c y b e r j a y a






Gambar nie saye ambik pagi ahad lepas keja, kat area cyberjaya kebetulan angin pagi bawak belon panas tu ke sini. Awan pagi tu memang cantik tak bejerebu macam sebelum nie.Lagi gambar disini.



Saturday, March 19, 2011

F i e s t a . B e l o n . u d a r a . P a n a s . 2 0 1 1

Hari khamis bersamaan 17hb. mac 2011  sesudah subuh aku dah bersedia nak shot belon panas kat presint 2. Hantar a`an ke nursery pastu terus ke sana. Jam kat tangan baru pukul 7.30 pagi, orang ramai pun boleh tahan yang datang, awal2 dah beratur panjang ambil tiket untuk merasa naik belon panas dengan bayaran cuma rm10 sahaja. Tujuan saye ke sana pun bukan nak naik belon panas cuma nak shot gambar belon2 yang ada. Mase saye mule2 sampai acara baru nak bermule, saye pun dah dalam mod bersedia untuk shot gambar belon. Satu persatu belon panas dinaikkan.




Aku suke betul dengan belon doraemon nie dari jepun, walaupun negara tersebut dilanda bencana gempa bumi dan tsunami mereka tetap menghantar wakil untuk fiesta belon panas kali nie. Semangat dan terus berjuang macam gaya belon doraemon tu,


Belon panas nie unik satu tu seolah2 dalam keadaan terbalik. Trik je sebenarnyer belon tu memang direka sedemikian rupa.



Ada yang dah berlepas, da jugak yang tengah cube2 untuk dinaikkan. Mungkin disebabkan kesempitan ruang, jadi kena bergilir2 untuk menaikkan belon tu.

 
Api tu kalau terkena kepala boleh jadi botak jawapnyer. Yang tu dah sedia nak diterbangkan, kru2 yang bertungkus lumus nak menaikkan belon pun rasa puas.



Belon Sedih & Hepi tiap tahun tak pernah terlepas, puas saye mencari angle yang menampakkan muke sedih & hepi, akhirnyer tula hasilnyer.


Canggih kan belon panas nie, dari negara jerman katenyer. Kepala Darth Vader dijadikan belon panas, memang ikonik sungguh.



Ikut pada info yang saye tau da 23 belon panas dari berbagai negara yang menyertai tapi tak semua belon panas yang naik pada pagi tu. Cume nie jela yang sempat saye shot pada ari tu.


 

Thursday, March 17, 2011

B o t o l . S u s u . B a y i . P o l i k a r b o n a t . A k a n . D i h a r a m k a n



Botol Susu Bayi Polikarbonat Diharamkan Mulai 1 Mac 2012

Berkuatkuasa 1 Mac 2012, kerajaan mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi Bisphenol A, BPA.

Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, pengharaman itu diputuskan jemaah menteri pada 2 Mac lalu sebagai langkah berjaga-jaga.

Menurutnya, sehingga kini tiada bukti saintifik yang kukuh menunjukkan botol susu itu adalah selamat untuk digunakan golongan berisiko tinggi terutamanya bayi dan kanak-kanak.

Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat.

Menurut laporan, polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan 'Bisphenol A' ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar.- sumber

** Tindakan pengharaman ini akan dilaksanakan secara berperingkat dan pihak industri diberi tempoh masa satu (1) tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai.

PANDUAN PENGGUNAAN BOTOL SUSU BAYI POLIKARBONAT

a) Kenalpasti Botol Susu Bayi Polikarbonat

Botol susu bayi polikarbonat bersifat keras dan lutsinar di mana ianya mengandungi Bisphenol A (BPA). Botol susu ini boleh dikenalpasti melalui kod identifikasi plastik yang biasa didapati di bawah botol susu bayi seperti berikut:



Botol susu bayi yang bebas BPA biasanya dilabelkan dengan perkataan ‘BPA free’ atau bebas BPA.




Produk lain yang BPA FREE adalah seperti berikut :-





b) Pengendalian Botol Susu Bayi Polikarbonat

1) Steril botol susu bayi polikarbonat mengikut arahan pengendalian yang terdapat pada label atau yang diberikan oleh pengeluar sekiranya ada. Jika tiada, pengguna perlu merendam botol susu bayi polikarbonat dalam air yang mendidih selama 5 hingga 10 minit.

2) Elakkan menggunakan air panas secara terus dalam botol susu bayi polikarbonat untuk membancuh susu.

3) Guna peralatan mencuci botol susu yang sesuai seperti span dan berus yang lembut bagi mengelakkan permukaan dalam menjadi rosak dan bercalar.

4) Sentiasa periksa permukaan dalam botol susu dan sekiranya terdapat kesan calar atau rosak, botol susu perlu diganti. Sekiranya tiada kerosakan, botol susu perlu diganti setiap 6 bulan.

Namun, pengguna juga boleh membuat pilihan awal dengan menukarkan penggunaan botol susu bayi polikarbonat kepada botol susu bayi yang bebas BPA mengikut kemampuan masing-masing. Terdapat pelbagai alternatif botol susu bayi di pasaran yang diperbuat daripada polypropylene (PP), polyethersulfone (PES), polyamides (PA), kaca dan lain-lain.


Maklumat lanjut : hubungi Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan di talian 03-88833652/ 88833653/88833655 atau melayari laman web http://moh.gov.my/ atau http://fsq.moh.gov.my/.



Monday, March 14, 2011

5 Posisi Terbaik untuk Dapatkan Cepat Hamil ( 18+ )




Mendapatkan kehamilan mungkin termudah segala sesuatu, bagaimanapun, beberapa pasangan melakukannya sukar untuk hamil kerana beberapa alasan, termasuk jumlah sperma lemah atau tidak cukup.

Dalam beberapa kes, seperti ketika alam memerlukan dorongan, sedikit dorongan dari anda dan pasangan anda boleh pergi jauh dalam mendapatkan hamil. Ketika datang ke kedudukan terbaik untuk hamil, Peraturan umumnya adalah bahawa sperma laki-laki harus disetor sebagai berhampiran dengan leher rahim wanita mungkin.

Ini ada hubungannya dengan masa hidup dari telur perempuan dan sperma laki-laki. Sekali telur dilepaskan dari indung telur - panggung juga dikenal sebagai ovulasi - itu mulai jalurnya ke tuba tabung ke rahim. Sebuah telur dikeluarkan biasanya bertahan hanya 24 jam, sedangkan sperma dapat berlangsung dari tiga hingga lima hari di tubuh wanita. Dengan demikian, telur perlu sebagai berhampiran dengan telur mungkin sehingga mereka dapat bertemu dan bergabung sebelum telur mati.

Walaupun tidak banyak orang akan bersetuju bahawa posisi seksual ada hubungannya dengan kehamilan, kesimpulan logik ialah bahawa hal itu masuk akal untuk menganggap kedudukan yang boleh membantu sperma bertemu dengan telur di dalam waktu sesingkat mungkin.

Hal ini terutama berlaku ketika bagi pasangan yang mempunyai masalah atau kesulitan hamil. Setelah mengatakan ini, "kedudukan terbaik untuk bisa hamil" hujung pertama adalah untuk mengelakkan kedudukan yang paling mengekspos leher rahim untuk sperma laki-laki, dan yang umumnya menentang graviti seperti seks sambil berdiri, duduk, atau dengan posisi wanita di atas. Ketika cuba untuk hamil, yang terbaik adalah menghadkan jumlah sperma yang mengalir keluar dari faraj.

pinggul wanita itu juga harus diposisikan sedemikian rupa sehingga sperma dikeluarkan disimpan di dalam, memberikan masa yang cukup untuk berenang sampai ke leher rahim perempuan.

Pertimbangkan kedudukan berikut ini sebagai gantinya:

1. Posisi misionaris. Atau lelaki-di-atas dikatakan kedudukan yang terbaik untuk mendapatkan hamil. Hal ini kerana kedudukan tertentu membolehkan anda kemungkinan penetrasi terdalam, sehingga memungkinkan bagi sperma untuk mendapatkan diendapkan terdekat

2. Angkat pinggul. Mengangkat pinggul, yang boleh dilakukan dengan meletakkan bantal di belakangnya, juga dapat membantu kerana ini memperlihatkan leher rahim perempuan sebagai air mani sebanyak jantan dapat melepaskan.

3. Doggy-style. Posisi rear-entry mana orang memasuki wanita dari belakang juga merupakan kedudukan yang disyorkan. Dalam posisi ini, sperma juga disetorkan paling dekat dengan leher rahim, sehingga membantu meningkatkan kemungkinan persenyawaan.

4. Side-by-side. Anda juga boleh cuba melakukan hubungan sambil berbaring berdampingan. Kedudukan ini juga menyebabkan sebahagian paparan dari leher rahim untuk sperma laki-laki.

5. Orgasme. Akhirnya, saat ini tidak ada hubungannya dengan posisi seksual, ada juga kajian yang menunjukkan pentingnya orgasme wanita dalam hamil. Menurut kajian, orgasme wanita menyebabkan kontraksi yang dapat mendorong sperma sampai ke leher rahim. Pelajaran: bersenang-senang ketika cuba untuk hamil.

Sunday, March 13, 2011

Santai Hujung Minggu

Hari ahad, hari minggu yang penuh dengan rase kebosanan, kemalasan dan bermacam lagi . Kebetulan hari nie saye bekerja pada sebelah malam, jadi untuk mengisi kesenggangan mase yang ade, saye lakukan beberapa aktiviti bersama keluarga.

Bermula seawal 10pagi selepas puas mengeliat badan aku merancang untuk keluar bersiar2 dan memenuhi permintaan isteri untuk menemani ke kedai manik di bangi. Tup tap...bersiap bagai dalam pukul 11pagi baru la nak bertolak keluar dari rumah, destinasi pertama, makan dulu....dari pagi bangun tido makan pepun tak lagi.

Kedai makan yang dituju adalah restoran chan abdullah (restoran makanan cina muslim) disekitar seksyen 8, bangi. Sepanjang 2kali saye mengunjungi dan beberape kali melalui restoran tersebut  tak pernah lenggang. Pade anggapan saye mase mule2 melalui kawasan tersebut mesti sedap makanan kat situ, ternyata la memang sedap dan istimewa pade tekak saye la (yang lain saye tak tau). Sampai2 je terus oder nasi itik panggang, nasi goreng seafood untuk isteri, wantan goreng dan air barli ngan kedondong asam boi yang pure kaw...




Itu dia hidangan yang d`oder....kalau tengok tu rase2 sedap tak? udang bersusun, bagi saye lauknyer memang tak kedekut la. Lepas sudah menjamu selera lokasi seterusnyer ke kedai mira manik ade betul2 kat belakang restoran chan nie. Memang betul2 ngam la. Manik dah beli lepas tu dah tak tau ke mana plak, tetibe teringat plak kat presint 2, putrajaya ade baazar hujung minggu betul2 berhampiran dengan kawasan parking monumen alaf baru. Aku tau pun mase bace surat khabar semalam, kirenyer ahad nie baru 1st time baazar tu diadakan. Bila sampai je kat situ, tengok masih tak ramai yang datang, mungkin tak ramai lagi yang tau kewujudan baazar tu. Yang berniaga pun saye tengok macam besa niaga kat pasar tani tiap2 selase ngan jumaat, kain baju,tudung, beg yang besa2 la. Ade jugak yang lainnyer macam da booth karaoke, jual lukisan, layang2. Kalau nak tau lagi, pe kate anda2 semua datang dan tengok sendiri kemeriahan baazar hujung minggu di putrajaya nie.



Kat sini saye takda snap gambo bekenaan baazar tersebut sebab saye rasekan baazar tu biase2 je, ape yang perasan pada perubahan kat kawasan sekeliling. Kafe yang berada betul2 berhampiran dengan monumen alaf baru. Putrajaya Lake Side Cafe...kedai dah lame mungkin penjenamaan baru. Kat situ sambil nak menjamu selera leh buat aktiviti sampingan macam tri-cycle baring 20 minit rm10, bot kayuh 30minit cume rm10 jugak.kalau dah boring naik kenderaan darat pastu nak merasa ronda2 keliling putrajaya leh la naik bot dari situ.

Cuaca pun agak baik  tak berape nak panas dan belum nak ujan tapi aktiviti dah sudah. Jadi...saye pun pulang la ke rumah....

Alahan Susu Lembu - Lain Sakit Lain Ubatnya.


Bukanlah semua pandangan doktor adalah benar dan bukanlah semua pandangan doktor adalah salah. Ada pandangan doktor boleh diamalkan tetapi memang ada pandangan dari doktor ini kena buang secara total.

Apabila doktor mengatakan bahawa diabetes tidak boleh diubati atau dipulihkan, pandangan ini boleh didengar tetapi tidak boleh dipakai. Sedangkan Allah SWT telah menyatakan bahawa setiap penyakit ada ubatnya melainkan tua dan mati. Jikalau ada yang bersungguh-sungguh untuk pulih dari diabetes,  redhalah untuk menjadi orang Islam yang lebih baik,  dengarlah dan amalkanlah nasihat dan insya-Allah diabetes boleh pulih.

Apabila doktor mengatakan alahan kepada susu lembu, pandangan doktor ini boleh didengar tetapi tidak boleh dipakai. Dalam bab alahan kepada susu lembu ini, Allah sebenarnya tidak pilih kasih kepada kanak-kanak.  Allah menjadikan lembu yang bersaiz besar boleh menghasilkan susu yang banyak adalah untuk manfaat kepada manusia. Banyak khasiat Allah berikan melalui susu lembu ini untuk kesihatan manusia.

Dalam beberapa artikel yang lalu, seperti Susu penuh lemak tingkatkan peluang hamil ,   Penyakit moden - penyakit berkaitan sistem pernafasan (PBSP) saya ada bercerita tentang khasiat yang dijadikan Allah melalui susu lembu untuk merawat masalah berkaitan sistem pernafasan.

Kanak-kanak yang telah disahkan oleh doktor sebagai alahan kepada susu lembu yang akhirnya telah sihat walafiat, itulah sebabnya saya mengatakan bahawa apabila doktor berkata bahawa “anak tuan alahan kepada susu lembu”, dengarlah pesanan tersebut tetapi jangan dipakai.

Anak yang menghadapi Penyakit moden - penyakit berkaitan sistem pernafasan (PBSP) insya-Allah boleh dirawat hanya dengan mengamalkan pantang larang  dan meminum susu lembu.). Insya-Allah jika diperhatikan hujung jari tangan warnanya agak kebiruan sedangkan hujung jari orang yang sihat warnanya adalah kemerahan. Warna kebiruan mengesahkan bahawa mereka ini menghidap Penyakit moden - penyakit berkaitan sistem pernafasan (PBSP). Warna kebiruan adalah disebabkan oksigen yang dibawa oleh darah kesetiap bahagian tubuh badan tidak mencukupi akibat dari paru-paru yang bermasalah.

Bagaimana atau mengapa paru-paru bermasalah? . Dirumuskan sebagai faktor-faktor yang merosakkan paru-paru atau sistem pernafasan iaitu:

  1. Minum air batu
  2. Mandi malam
  3. Tidur di bawah kipas yang laju atau penghawa dingin
  4. Makan banyak makanan seperti belacan, udang, kerang, ketam, sotong, rojak petis, cencaluk, budu dan makanan yang sewaktu dengannya.
  5. Bekerja di kawasan yang banyak melakukan kerja kimpalan juga merosakkan sistem pernafasan.
  6. Bekerja di kilang yang menghasilkan printed circuit board (PCB) juga merosakkan paru-paru.
  7. Kerja shift malam
  8. Menghisap rokok.

Selain dari punca-punca sebagaimana di atas, menghidu barangan asbestos atau mendiami kawasan berhampiran kilang asbestos juga amat merbahaya kepada paru-paru.

Bagi kes anak yang baru berusia 2 tahun, mengapakah paru-parunya sudah bermasalah? Jika di amati segala faktor-faktor merosak paru-paru sebagaimana 8 + 1 diatas, kemungkinannya segala faktor di atas tidak berlaku ke atas kanak-kanak ini. Bagi kanak-kanak, punca kerosakan paru-paru atau sistem pernafasan mereka selalunya adalah faktor nombor 3 di atas iaitu tidur di bawah kipas yang laju atau penghawa dingin. Namun demikian, faktor ini hanya akan menyebabkan kerosakan pada paru-paru atau sistem pernafasan selepas satu tempoh waktu seperti usia kanak-kanak 3 – 4 tahun sahaja.

Punca lain yang kerap menjadi penyebab kerosakan paru-paru atau sistem pernafasan bayi atau kanak-kanak pada usia awal ialah sebenarnya akibat air susu ibu atau susu formula yang memasuki paru-paru. Ibu-ibu selalu diajarkan untuk mengeluarkan angin (macam sendawa) bayi mereka selepas bayi ini disusukan dengan menggosok belakang dada sehingga bayi ini keluar angin dari mulut beberapa kali. Amalan ini adalah sangat penting kerana sekiranya angin ini tidak dikeluarkan, angin ini akan menyebabkan bayi ini muntah. Dalam posisi bayi yang terlentang, muntah adalah amat merbahaya kerana sebahagian muntah ini boleh memasuki paru-paru melalui hidung. Muntah yang memasuki paru-paru memanglah amat merbahaya dan boleh menyebabkan berbagai masalah kronik seperti pneumonia selain kerap batuk dan selsema.

Itulah sebabnya sebahagian ibu bapa meletakkan bayi mereka pada posisi meniarap dengan mengiringkan mukanya sama ada ke kiri atau ke kanan. Pada posisi ini, sekiranya bayi muntah, ia akan dikeluarkan terus dari mulut tanpa takut muntah ini akan memasuki hidung.

Air yang tertumpah ke dada bayi mudah dikeringkan dengan mengelapnya tetapi muntah yang memasuki paru-paru bagaimana untuk mengeringkannya? Allah SWT yang menjadikan manusia amat mengetahui masalah-masalah yang bakal dihadapi oleh manusia. Allah telah menjadikan susu lembu untuk membantu manusia menangani masalah paru-paru termasuk masalah muntah bayi yang memasuki paru-paru. Apabila terdapat sebarang bendasing di dalam paru-paru seperti muntah dan sebagainya, dengan meminum susu lembu, Allah SWT melalui sunnatullahNya (kelazimanNya) menyebabkan silia yang terdapat di permukaan sistem pernafasan / paru-paru menolak bendasing ini untuk dikeluarkan sebagai kahak berlendir yang boleh ditelan semula untuk masuk ke perut atau dibatukkan untuk keluar melalui mulut.

Bagi orang dewasa, mengeluarkan kahak melalui batuk atau menelannya masuk ke perut adalah perkara mudah dan tidak menimbulkan sebarang masalah. Namun bagi bayi dan kanak-kanak kecil, kahak ini memang menimbulkan masalah dan dalam kebanyakan kes kanak-kanak akan muntah untuk mengeluarkan kahak ini. Muntah sekali-sekala untuk mengeluarkan kahak adalah baik namun muntah yang kerap boleh menimbulkan masalah lain termasuk masalah kehilangan air dan makanan dari badan selain menyebabkan keadaan tidak selesa.

Bagi bayi yang terdapat banyak bendasing di dalam paru-paru / sistem pernafasan, apabila mereka minum banyak susu ibu atau susu lembu, kuantiti kahak yang dikeluarkan juga akan menjadi banyak. Di sinilah akan timbul masalah yang lebih kritikal dimana kahak yang banyak ini akan menyebabkan bayi ini sesak nafas. Keadaan kritikal ini akan menyebabkan bayi semakin kuat menangis. Kahak yang banyak di dalam paru-paru / sistem pernafasan mengakibatkan bunyi tertentu dan bunyi ini boleh mudah didengar menggunakan stetoskop doktor.

Bagi mengatasi masalah kahak yang banyak sehingga menyukarkan bayi bernafas, ramai doktor mengambil jalan mudah dengan mengisytiharkan bayi adalah alah kepada susu lembu lalu menasihatkan ibu bapa menggantikan susu formula berasaskan susu lembu kepada susu formula berasaskan kacang soya. Memanglah dengan menukar susu formula susu lembu kepada susu formula kacang soya dapat menyelesaikan sesak nafas bayi ini disebabkan kahak / lendir yang banyak namun adakah ini suatu perkara yang bijak?? Berhenti dari mengambil susu formula susu lembu akan menyebabkan silia di dalam paru-paru / sistem pernafasan berhenti menolak keluar bendasing dari paru-paru / sistem pernafasan. Lebih lama bendasing berada di dalam paru-paru menyebabkan lebih merbahaya kerana ini boleh menyebabkan pelbagai kesan negatif termasuk jangkitan.

Kini timbul konflik, minum susu formula susu lembu menyebabkan kahak banyak sehingga sesak nafas, jikalau ambil susu formula kacang soya, banyak khasiat di dalam susu lembu tidak dapat dibekalkan kepada bayi dan kahak tidak dapat dikeluarkan dari tubuh. Jika di amati dengan lebih teliti, bayi yang mengambil susu formula kacang soya dalam tempuh yang lama memang jauh kurang sihat berbanding bayi yang mengambil susu formula susu lembu.

Jalan penyelesaian dalam konflik ini ialah teruskan memberi susu formula susu lembu kepada bayi namun kuantiti yang diberikan dikawal agar tidak terlalu banyak sekali gus. Memberikan susu formula susu lembu dalam kuantiti yang sedikit secara berterusan adalah lebih baik agar kahak dapat terus dikeluarkan dari paru-paru / sistem pernafasan. Dengan memberikan susu formula susu lembu yang sedikit menimbulkan masalah lain di mana bayi menangis kerana lapar. Susu formula kacang soya bolehlah diberikan antara pemberian susu formula susu lembu.

Kawallah kuantiti susu formula susu lembu sekadar kahak yang dikeluarkan mampu ditangani oleh bayi dan tidak menyesakkan pernafasannya. Bila kuantiti kahak sudah kelihatan berkurang, tambahlah kuantiti susu formula susu lembu dan kurangkanlah susu formula kacang soya. Apabila bayi boleh bertahan dengan pengambilan susu formula susu lembu semata-mata, maka situasi paru-paru / sistem pernafasan bayi ini alhamdulillah semakin pulih.

Terdapat satu kes dua beradik seorang berusia 2 tahun dan seorang lagi 6 tahun disahkan kedua-duanya oleh doktor sebagai alahan kepada susu lembu semenjak sekian lama dan setelah mengamalkan amalan terus minum susu lembu, alhamdulillah kedua-dua beradek ini jauh lebih sihat berbanding dahulu.

Diharapkan dengan penjelasan ini dapat mengungkap persoalan mengapa di awal artikel ini saya menyangkal apabila doktor mengatakan alahan kepada susu lembu. Pandangan doktor ini boleh didengar tetapi tidak boleh dipakai. Kahak berlendir yang dimuntahkan oleh bayi atau kanak-kanak kecil adalah antara pelbagai rahmat dari Allah SWT semoga bendasing di dalam paru-paru / sistem pernafasan dapat dikeluarkan dari tubuh. Proses pengeluaran kahak dari paru-paru / sistem pernafasan banyak dirangsang apabila kita meminum susu lembu.

Namun apa yang sangat perlu diambil perhatian ialah susu lembu yang dapat merangsang pengeluaran kahak adalah susu lembu dari jenis full cream, susu lembu segar dan yang sewaktu dengannya dan bukan susu rendah lemak (low fat milk, high low, no fat milk) dan bukan susu anlene kerana anlene dibuat dari susu rendah lemak.

Jika anak sekadar muntah selepas menyusu, biarkanlah kerana ia adalah mekanisme sihat untuk mengeluarkan lendir dari tubuh. Waktu malam dan pagi adalah waktu di mana banyak kahak dikeluarkan. Namun pastikan juga anak tidak tidur di bawah kipas yang laju, penghawa dingin, minum air batu atau air yang sejuk, aiskrim dan mandi malam kerana ini hanya bakal mengundang masalah berkaitan sistem pernafasan termasuk asma.

Sekian wassalam wallahuaqlam.

++ Sumber rujukan dari Laman Emjay
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...