Wednesday, February 9, 2011

The Making Of Laksa

Laksa Dari Air Tanganku Sendiri.

Semalam pagi-pagi redup lagi aku dah  ke pasar borong, nak cari barang basah kat dapur yang dari minggu sudah lagi dah abis. Layan naik moto sorang-sorang dengan kelajuan minima sambil tengok cuaca pagi yang agak bejerebu. Sampai je kat pasar mula la pencarian barang yang diperlukan, mula-mula tengok sekeliling tengok harga ikan, udang, sotong, ayam dan segalanyer la. Boleh tahan jugak harganyer, makin lama terasa makin naik pulak harganyer, pepun layan jela nak wat camna lagi dah jadi. Biasanyer ikan dah tentu mahal pastu banyak tulang jadi aku pilih ayam, udang ngan sotong sebagai pilihan sekeluarga. Ayam sekor yang harganyer rm6.50 1kg, udang ngan sotong dalam rm10 (amik sikit je) sayur 2-3 jenis cukup sudah barang yang diperlukan untuk seminggu. Tengah berlegar-legar kat kawasan pasar aku ternampak plak ikan cerut (nama yang aku tau) sekilo rm7, murah gak tu. Timbul la idea nak buat laksa ngan ikan tu, pe lagi....cekau la 500gram untuk buat laksa percubaan pertama memasak laksa. Pastu beli rencah lain untuk laksa, dan terus balik rumah.

Sampai je kat rumah, kemas barang yang beli tadi rebus ikan dalam periuk pastu telefon sifu kat kampung iaitu bondaku. Sebelum nie dah menuntut cuma tak pernah praktis lagi, jadi untuk memastikan misi pertama berjaya kena la mintak tunjuk ajar sifu untuk kepastian. Lepas je dapat tunjuk ajar melalui telefon bermulalah kerja membuat kuah laksa. Nie nak kongsi sekali cara buat laksa, ikan yang direbus tadi asingkan isi ikan dengan tulang (tulang dan air rebusan jangan buang plak) pastu kisar cili kering, serai, belacan dan ketumbar sebagai perencahnyer, tulang ikan tadi kisar gak sampai hancur pastu tapis airnyer untuk menambahkan rasa ikan dalam kuah tu. Perencah dah masuk, air tulang rebusan dan tulang kisar pun dah, isi ikan pun dah pastu daun kesum ngan asam keping. Didihkan, sementara tunggu kuah masak siapkan rencah yang lain aku potong bawang, cili merah, timun dan ulam-ulam. Dah siap leh makan... rupenyer  senang jugak nak buat laksa nie.hehe...yang membezakan laksa tu sedap dengan tak je.

Itulah citer pasal laksa yang aku bikin, kalau ada yang  nak rasa tunggu nati aku buat rumah. terbuka.hehe...  aku jemput la korang sume.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...